Skip to content

قیمت ناودانی

ناودانی یک نوع پروفیل باز و از مقاطع پراهمیت فولادی است. ساختار ناودانی به‌صورت دو ضلع (بال) عمود بر یک ضلع دیگر (جان) و شبیه به حرف U است. ناودانی‌ها براساس شکل ظاهری، استاندارد، کاربرد، وزن و غیره به انواع مختلفی از جمله ناودانی اروپایی، ناودانی سبک و سنگین تقسیم بندی می‌شود. امروزه ناودانی در ساخت و ساز، تأسیسات و صنایع مختلف کاربرد قابل توجهی دارد.

توضیحات

ناودانی چیست؟

ناودانی ( به انگلیسی European Standard U Channel ) یک نوع پروفیل یا همان مقطع فولادی است که دارای دو ضلع عمودی و یک ضلع افقی است. همین ظاهر U شکل مهمترین مشخصه و خصوصیت ناودانی به شمار می رود. به ضلع های عمودی، بال نبشی و به ضلف افقی، جان نبشی گفته می شود.

کاربرد ناودانی

استفاده از پروفیل ناودانی در قسمت های مختلف سازه های فولادی مهمترین کاربرد این مقطع به شمار می رود. تیرها، ستون ها، مهاربندها، بادبندها، انواع خرپا و سقف از جمله زمینه های کاربرد ناودانی در سازه است. علاوه بر آن، در پایه های پل، ساخت تجهیزات صنعتی، ماشین آلات و خودروسازی نیز از ناودانی استفاده می شود.

انواع ناودانی بر اساس شکل ظاهری

ناودانی را بر اساس ویژگی های مختلفی می توان طبقه بندی کرد. یکی از آن ها شکل ظاهری و وزن است. یکی از تقسیم بندی‌های اصلی ناودانی‌ها براساس وزن است که ناودانی سنگین و ناودانی سبک را شامل می‌شود. براساس شکل ظاهری نیز ناودانی به سه دسته ناودانی اروپایی، ناودانی مشبک و ناودانی ساده تقسیم بندی می‌شود.

  • ناودانی ساده عموماً در سایزهای 8، 10، 12، 14، 16 و… به تولید می‌رسد و دارای دو نوع صنعتی و ساختمانی است.
  • ناودانی اروپایی یا UNP باتوجه به وزن بالای خود، در کاربردهای سنگین تر کاربرد بیشتری دارد. همچنین شکل بال در ناودانی اروپایی کمی حالت مخروطی دارد.
  • ناودانی مشبک یا حفره دار به صورت گالوانیزه و در دو نوع UPE و UPN در سازه‌های سبک استفاده می‌شود.

انواع ناودانی بر اساس جنس

از یک نگاه دیگر، ناودانی را می توان بر اساس متریال و مواد ساخت به دسته های مختلفی طبقه بندی کرد. ناودانی گالوانیزه با پوشش فلز روی (Zn) و مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی از جمله آن هاست. ناودانی استیل یا فولادی نیز به عنوان رایج ترین و پرکاربردترین نوع ناودانی محسوب می شود. ناودانی آلومینومی با وزن پایین تر و انعطاف پذیری مناسب ینز برای کاربردهای ظریف نظیر دکوراتیو ایده آل است.

ناودانی پرسی و فابریک چیست؟

بر اساس روش تولید نیز می توان ناودانی را به دو دسته ناودانی پرسی و ناودانی فابریک طبقه بندی کرد. ناودانی‌ فابریک از نورد گرم فولاد به صورت مستقیم به دست می‌آید. از سوی دیگر، ناودانی پرسی با روش نورد سرد ورق‌ فولادی با استفاده از دستگاه‌های رول فرمینگ، تولید می‌شود.

استاندارد ساخت ناودانی

رایج‌ترین استانداردهای تولید ناودانی، استاندارد اروپا DIN1026 یا UPN و UNP است. استاندارد DIN EN ISO 12944-3 و استاندارد فرانسه NFA 45-255نیز از دیگر مراجع پرکاربرد است. درحال حاضر شرکت آلور فولاد ارائه دهنده ناودانی با استاندارد اروپا است.

ابعاد ناودانی

ابعاد و اندازه یکی از مشخصات کلیدی و اثرگذاری در خواص مکانیکی و فنی ناودانی است. امروزه ناودانی ها در سایزهای متعدد و گوناگونی تولید می شوند. سایزهای کوچک تر معمولاً وزن کمتری داشته و برای کارهای روتین و سبک کاربرد دارند. نظیر ناودانی 4، ناودانی 6 و ناودانی 8. سایزهای بزرگتر مثل ناودانی 12، ناودانی 14، ناودانی 16 و… نیز برای کارهای سنگین تر مناسب هستند.
عدد درج شده پس از کلمه ناودانی به معنای ارتفاع این مقطع فولادی است. مثلاً ناودانی 8 دارای ارتفاع 8 سانتی متر یا 80 میلیمتر می باشد.

پرکاربردترین ناودانی

ناودانی 8 و ناودانی 6 به دلیل تحمل وزن و قیمت مناسب، یکی از سایزهای محبوب ناودانی است. این ناودانی ها در نوع سبک و سنگین تولید شده و در اجزای مختلف سازه و ماشین آلات صنعتی کاربرد دارد.
ناودانی 10 سبک و سنگین نیز مقاومت نسبتا خوبی دارد از سایزهای پرکاربرد ناودانی است. ناودانی 10 با استاندارد UNP تولید کارخانه‌ها مختلف نظیر ناب تبریز، شکفته، فایکو و غیره عرضه ‌می‌شود.
ناودانی 12 از انواع پرکاربرد این مقطع فولادی است که در ساخت چارچوب‌ها و ادوات حمل و نقل استفاده می‌شود. این ناودانی معمولاً با استاندارد UNP قابل سفارش است.
ناودانی 14 با کاربرد در ساخت سوله‌ها و ستون‌های ساختمانی از ناودانی ها پر استفاده در صنعت ساخت است.
برای خرید ناودانی در سایز مدنظر خود می‌توانید از مشاوره کارشناسان آلور فولاد استفاده کنید. کارشناسان ما علاوه بر ارائه مشاوره رایگان در اطلاع از قیمت روز ناودانی نیز همراه شما هستند.

کاربرد و قیمت ناودانی اروپایی سنگین

ناودانی اروپایی یا ناودانی هم وزن اروپا (UNP) با نام ناودانی سنگین نیز شناخته می‌شود. با توجه به وزن این ناودانی ها و تطابق با جدول اشتال ناودانی‌ها، ناودانی اروپایی مقاومت و وزن سنگین‌تری نسبت به ناودانی‌ سبک دارد.
مقاومت بالای این نوع ناودانی باعث کاربرد در حوزه های سنگین و پرفشار شده است. کاربردهایی مانند ساخت ستون و خرپا، ساخت اسکلت ساختمان‌ها، ساخت کابین، اسکلت ماشین‌های سنگین و… . سایز ناودانی اروپایی از 30 تا 400 میلی‌متر متغیر است. کارخانه‌های داخل کشور نظیر فولاد ناب تبریز، شکفته مشهد، فایکو، کارخانه فولاد ابهر و کارخانه فولاد البرز ناودانی اروپایی را با سایز 80 الی 180 میلی‌متر تولید می‌کنند.
قیمت ناودانی سنگین وارداتی معمولاً نسبت به تولیدات داخل بالاتر است. از طرفی دیگر بازه سایزهای آن نیز بالاتر بوده و ابعاد متنوع تری را شامل می‌شود. فاکتورهای مختلفی همچون تغییر قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، برند سازنده و وزن بر قیمت ناودانی اروپایی مؤثر است.

کاربرد و قیمت ناودانی سبک

این نوع از ناودانی به دلیل کمتر بودن وزن آن نسبت به جدول اشتال، با نام ناودانی سبک شناخته می‌شود. ناودانی سبک در کاربردهایی که نیاز به تحمل فشار و مقاومت کمتری دارند، استفاده می‌شود. چهارچوب های ساختمان؛ رادیاتور خودرو و سازه های پشتبان موتور از مهمترین کاربردهای آن است.
تولیدات کارخانه‌های داخل کشور نیز معمولاً به‌صورت سبک بوده و میزان دسترسی و شرایط خرید آن ها ساده تر است. قیمت ناودانی سبک نیز همانند ناودانی سنگین به عوامل متعددی بستگی دارد. مشخصات فنی، ابعاد، برند سازنده و وزن از مهمترین آن هاست. شما می‌‌توانید قیمت ناودانی سبک در سایزهای مختلف و تولید کارخانه‌های داخل کشور یا وارداتی را از کارشناسان آلور فولاد استعلام نمایید.

قیمت ناودانی

اگر نگاهی به لیست قیمت ناودانی بیندازید، شاهد تغییرات و نوسانات قیمتی گسترده ای هستید. علت آن تأثیرگذاری عوامل مختلف بر قیمت این پروفیل فلزی است.
مشخصات فنی نظیر ابعاد و اندازه ناودانی از مهمترین موارد است. قیمت ناودانی سنگین به دلیل فولادی مصرفی بیشتر، بالاتر است. یا آن که قیمت ناودانی 8 در مقایسه با قیمت ناودانی 16 پایین تر است.
همانطور که می‌دانید امروزه قیمت بسیاری از کالا‌ها به قیمت ارز و دلار گره خورده است. محصولات فولادی از جمله ناودانی هم از این قائده مستثنی نیستند. در نتیجه نوسانات نرخ ارز بر قیمت خرید ناودانی نقش دارد.
تغییر قیمت جهانی فلزات، عرضه و تقاضا، هزینه حمل و ارسال نیز از دیگر معیارهای مهم و مؤثر است.
مرکز فروش ناودانی نیز به دلیل کاهش واسطه‌ها، شرایط فروش و تخفیفات ویژه در خرید ناودانی قیمت مناسب تأثیرگذار است.

اطلاع از آخرین قیمت ناودانی

باتوجه به اثر فاکتورهای متعدد بر قیمت ناودانی، نمی توان قیمت ثابتی برای این پروفیل فولادی در نظر گرفت. اما شما می‌توانید قیمت روز ناودانی‌ را از طریق همین دسته بندی یا تماس با کارشناسان ما به دست آورید. همچنین برای خرید ناودانی سبک و ناودانی سنگین نیز می‌توانید با کارشناسان فروش آلور فولاد در ارتباط باشید.

خرید ناودانی از آلور فولاد

تا به این جای مطلب نکاتی مهم در خصوص انواع ناودانی و همچنین کاربردهای آن به شما ارائه شد. نکته ای که برای خرید ناودانی حتما باید به آن توجه باشید پروژه‌ای است که می‌خواهید در آن از ناودانی‌ها استفاده کنید. تیم مشاوره پیش از خرید آلور فولاد آماده ارائه مشاوره رایگان برای انتخاب و خرید ناودانی مناسب صنعت و پروژه شما هستند.

 

0/5 (0 دیدگاه)

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “قیمت ناودانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *